luni, 22 septembrie 2008

Imparatia Domnului - note de lectura din Teofil Paraian

Imparatia lui Dumnezeu nu este mancare si bautura, ci dreptate, pace si bucurie in Duhul Sfant (Romani 14, 17)

1. Avem trei lucruri bune, legate unele de altele: dreptatea, pacea si bucuria in Duhul Sfant. Asa incat, daca zicem "s-a apropiat Imparatia lui Dumnezeu", intelegem ca s-a apropiat starea de dreptate, starea de pace si starea de bucurie - avand in vedere definitia pe care o da Sfantul Apostol Pavel imparatiei lui Dumnezeu in Epistola catre Romani.
2. Pocainta: Sfantul Vasile cel Mare, in scrierile lui, zice, intre altele, ca "acela se pocaieste cu adevarat care poate zice, impreuna cu psalmistul: nedreptatea o urasc si o dispretuiesc, iar Legea Ta o iubesc (Psalmul 118, 163)" - vorbind cu Dumnezeu.
Deci ca sa ajung la starea de dreptate trebuie sa urasc si sa dispretuiesc nedreptatea, sa nu vreau sa fiu intru nedreptate; "iar Legea Ta o iubesc" - adica binele se realizeaza prin implinirea Legii lui Dumnezeu.
3. Deci ce inseamna pocainta? Inseamna sa urasti raul si sa implinesti binele, sa urasti nedreptatea si sa iubesti Legea lui Dumnezeu.
4. Pocainta este foarte importanta, in intelesul de convertire, de parasire a pacatului.
5. S-ar putea pune intrebarea: "Cine e fara de pacat?" Noi spunem, la rugaciunile pentru morti: "Tu singur esti fara de pacat (adica numai Dumnezeu e fara de pacat), dreptatea Ta este dreptate in veac si cuvantul Tau, adevarul". Numai ca Sfantul Ioan Evanghelistul, in Epistola I Soborniceasca, spune ca "cel nascut din Dumnezeu nu mai pacatuieste" (I Ioan 5, 18), adica nu mai poate sa pacatuiasca. Si-atunci, cum stam cu afirmatia ca numai Dumnezeu e fara de pacat, numai Domnul Hristos e fara de pacat, daca exista si oameni fara de pacat. Chiar exista oameni fara de pacat? Da, exista, cel putin de la o vreme, dupa ce s-au convertit, dupa ce au ajuns sa fie atenti la viata pe care o traiesc, fiind nascuti din Dumnezeu, fiind transformati prin Dumnezeu - pentru ca asta inseamna "sa fii nascut din Dumnezeu", adica schimbat printr-o viata noua, asa incat nu mai esti in situatia de a face pacatul. Ai inlaturat pacatul ca realitate din viata ta si nu mai adaugi alte pacate. Iar lucrul acesta e cu putinta... de fapt, noi ne gandim prea putin la asa ceva, dar ar trebui sa stim si sa cautam starea aceasta in care omul nu mai face pacat cu deplina vointa si stiinta.
6. Ce inseamna "pocaiti-va"? Parasiti pacatul, convertiti-va, transformati-va, fiti nascuti din Dumnezeu si credeti in Evanghelie.
7.
In Pateric se spune despre un parinte care se ruga lui Dumnezeu zicand: "Doamne, invredniceste-ma sa Te iubesc asa cum am iubit odinioara pacatul".
8.
Daca nu veti fi cum sunt copiii, nu veti intra in imparatia lui Dumnezeu" (Matei 18, 3)..... noi stim ca si copiii fac rele, noi stim ca si copiii sunt asupriti de patimi, ca multi dintre copii au o rautate, insa ceva uitam, si anume uitam ca nu sunt statornici in rau, iar Domnul Hristos asta a vrut sa spuna: ca numai daca nu veti fi statornici in rautate, ci veti avea bunatatea copilului - care iarta indata, care nu-si mai aduce aminte de necazurile pe care i le-a facut cineva -, numai atunci veti intra in imparatia lui Dumnezeu.
9.
Omul imparatiei lui Dumnezeu trebuie sa aiba nevinovatia copilului, dar sa aiba minte deplina, pentru ca Domnul Hristos - si Dumnezeu, in general - nu binecuvinteaza insuficientele, ci binecuvinteaza implinirile.
10. ...omul imparatiei lui Dumnezeu este omul care face binele si se angajeaza spre bine, nu numai inlatura raul, ci implineste binele. "De este cineva in Hristos, este faptura noua; cele vechi au trecut, iata s-au facut noi" (II Corinteni 5, 17). Tot Sfantul Apostol Pavel spune, in Epistola catre Galateni, ca ceea ce se cere de la omul imparatiei lui Dumnezeu este sa aiba "credinta lucratoare in iubire" (Galateni 5, 6).
11. Stapanul sau, sutasul, il iubea pe servitorul sau si L-a anuntat pe Domnul Hristos despre starea lui. Domnul Hristos a zis: "Voi veni si il voi vindeca". Dar sutasul a zis: "Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu (in casa mea). Ci zi numai cu cuvantul si se va face sanatos servitorul meu, pentru ca si eu sunt om sub stapanire si am sub stapanirea mea oameni si-i spun unuia: Du-te! si se duce; si altuia: Vino! si vine; si slugii mele: Fa aceasta! si face" (Matei 8, 7-9).
12. avea sutasul din Capernaum iubire fata de servitorul sau, deci trei virtuti: credinta, nadeid si iubirea sau dragostea fata de servitorul sau.
13. in Pateric se spune, de pilda, ca cineva l-a batjocorit pe un om oarecare, iar el a raspuns: "Si eu as putea sa zic la fel, dar Legea lui Hristos imi inchide gura".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu